POLEN IN PLAN ZUID

De opera wordt uitgevoerd door:

Julia Bronkhorst - sopraan
Nadat Julia Bronkhorst eerst docent Frans is geweest ging zij zang studeren bij Sofia van Sante en aan het Utrechts conservatorium bij Udo Reinemann. Na haar conservatoriumstudie vervolgde zij haar lessen bij Margreet Honig en Lucia Meeuwsen. Julia Bronkhorst zingt een breed repertoire. Zo vertolkte zij hoofd- en middenrollen in verschillende operaprodukties, waaronder  Schnittkes “Life with an idiot” (wereldpremière) bij de Nederlandse Opera en “Woutertje Pieterse” van Boehmer. Verder gaf zij vele recitals in diverse bezettingen in verschillende landen en trad met orkesten op in Praag, München en Wenen. In 2001 bracht zij in Zuid-Afrika een programma van liederen van Nederlandse en Zuid-Afrikaanse componisten en dichters.     Ook werkte zij mee aan verscheidene radioprogramma’s, waarin zij zowel romantische kamermuziek als werken van hedendaagse componisten ten gehore bracht. In 1997 zong Julia Bronkhorst tijdens het Brahmsfestival in de Haagse Anton Philipszaal onder Alexandru Lascae. In 1999 won zij een prijs op een Belcantofestival en was zij te beluisteren tijdens het “Holland Festival Oude Muziek Utrecht” in “Les Indes Galantes” van Rameau.
Julia Bronkhorst heeft een CD met liederen van Henriëtte Bosmans en Nederlandse tijdgenoten gemaakt en in 2003 werd haar CD met liederen rond Zuid-Afrika uitgebracht. In 2005 gaf zij een aantal recitals in Zuid Afrika gebaseerd op deze CD en in 2008 in Amerika. In 2006 verscheen haar CD "Rosa Ibérica" die de multiculturele samenleving van het middeleeuwse Spanje weerspiegelt. Ook heeft zij aan een aantal CD opnames meegewerkt , o.a. met composities van Jolivet  (Messe pour le jour de la Paix) ; met composities van Julius Röntgen ( Chinese liederen ) en met liederen van Wolfgang Wijdeveld ( 2010 ).
Sinds 2008 is zij werkzaam aan het Artez conservatorium (Arnhem, Zwolle en Enschede ).
Meer informatie: www.juliabronkhorst.nl

 

Myra Kroese - alt

Alt-mezzo Myra Kroese studeerde zang aan de conservatoria van Rotterdam en Den Haag, respectievelijk bij Jan Heije en Sophia van Sante. Zij nam daarnaast privé-les bij Ronald Klekamp en volgde masterclasses bij Jard van Nes, Robert Holl en Horst Günther.
Haar repertoire als soliste omvat vooral bekende oratoria door de eeuwen heen, van Vivaldi’s Gloria tot Verdi’s Requiem.
In de hedendaagse muziek neemt zij regelmatig de altsoli voor haar rekening, zoals in Wo Bist Du, Licht van Claude Vivier, en Omaggio Alla Pieta van Mary Finsterer. Zij zong en speelde onder leiding van Reinbert de Leeuw in verschillende opera’s, waaronder Mörder, Hoffnung der Frauen en Sancta Susanna van Paul Hindemith.
Myra Kroese verzorgt liedrecitals in samenwerking met de Canadese pianiste Nathalie Doucet, ondermeer bij Stichting Recital. In maart 2014 trad zij op met Trio Tangata in een programma met tangomuziek.
Zij werkte met veel verschillende dirigenten waaronder Ed Spanjaard (C Moll Mis, Mozart), Jos van Immerseel (onder andere Beethoven 9 en Johannes Passion, J.S. Bach) Frans Brüggen (Matthäus Passion, J.S. Bach en Requiem, Mozart), en Philippe Herreweghe ( Walpurgisnacht, Mendelsohn, diverse Bach cantates).
Naast haar solistische werk heeft Myra Kroese decennia lang in het Nederlands Kamerkoor gezongen, waardoor zij veel ervaring opdeed met het zingen van verschillende stijlen in diverse stemmingen.
Sedert zes jaar zingt zij nu in het koor van De Nationale Opera.

 

Na zijn zangstudie begonnen te zijn aan het Twents Conservatorium bij Henk Smit, zette Hans de Vries deze voort bij Udo Reinemann te Utrecht waar hij in 1989 “cum laude” het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Voorts volgde hij verschillende cursussen o.a. bij Hans Hotter, Evalyn Lear, Jekaterina Joffel en Tom Krause. Door Dietrich Fischer Dieskau werd hij uitgekozen een speciale cursus bij hem te volgen in januari 1991. Thans wordt hij gecoacht door James McCray.
Prijzen behaalde Hans op het Hugo Wolf Concours in Stuttgart en op het Int. Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch.
In Nederland is Hans vooral bekend als zanger van oratoria- en opera-concerten.
Oratoria waarin we hem vaak kunnen beluisteren zijn bijvoorbeeld; Bach’s Passionen, de Messiah van Handel, de Elias en de Paulus van Mendelssohn, de Requiae van Verdi, Brahms, Mozart, Faure en Dvorak, de Schopfung en Die Jahreszeiten van Haydn.
Als concertzanger was Hans te horen in België, Frankrijk, Duitsland en Finland.
Zo is hij ook een regelmatige gast bij VARA-matinees en Zaterdagmiddagconcerten in het Concertgebouw en Vredenburg.
Daarnaast geeft hij ook graag recitals en werkte hij mee aan verschillende operaproducties in Nederland maar ook in Montpellier, Bordeaux, Metz, Antwerpen, Glasgow, de USA, en elders. Zo was hij dit jaar nog te horen als de Zaccharia in de Nabucco van G.Verdi, bij Opera Gelderland-Oost.
Zijn uitgebreide stemomvang stelt hem in staat om zowel basrollen als baritonrollen te zingen; zo zong hij zowel de Mac Beth als de Zaccharia (uit de Mac Beth van Verdi), de Nabucco zowel als de Banco (uit de Nabucco van Verdi), en de Rodrigo zowel als de Philippo (uit de Don Carlos van Verdi).
Dirigenten met wie hij werkte zijn o.a.: Riccardo Chailly, Edo de Waart, Ingo Metzmacher, Jean-Claude Malgoire, Alain Lombard en vele anderen.
Hans de Vries - Bariton

 

Michel Marang – klarinet

Michel Marang studeerde filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en klarinet bij Walter Boeykens aan het Brabants Conservatorium, waar hij in 1987 cum laude afstudeerde. Daarna specialiseerde hij zich verder bij Hans Deinzer (Duitsland), Roger Heaton (Engeland) en Susan Stephens (USA).
Naast bezigheden in klassieke muziek en wereldmuziek (klezmer), specialiseerde hij zich in eigentijdse muziek, en werkte samen met een groot aantal componisten, onder wie Messiaen, Feldman, Denisov en Stockhausen. Met de laatste studeerde hij diens ''Harlekin" in, een uur durend solostuk voor dansende en mimende klarinettist. Voor Michel Marang werden meer dan vijftig composities geschreven; hij is gastdocent aan het Moskous Conservatorium.
Michel speelde met of in de  belangrijke nieuwe muziek ensembles in Nederland, en in Musikfabrik in Duitsland,  Aleph in Frankrijk en Contrechamps in Genève.
Als solist trad hij op in vrijwel alle landen van Europa, Amerika, Rusland, Oekraine, Mexico, India, China en het Midden-Oosten. Behalve als uitvoerend musicus is Marang actief als componist van nederlandstalige muziek en theatermuziek, onder andere voor toneelgroep de Appel (Sobol's "Spinoza'') en ''Nicky somewhere else'' dat zeer succesvol was op Broadway.

Michel is tevens werkzaam als fotograaf, werkt voor Spotzer Media Group, en exposeert momenteel in New York en Moskou.

 

Caroline Ansink studeerde fluit bij Abbie de Quant aan het Utrechts Conservatorium en behaalde achtereenvolgens de diploma’s Docerend Musicus (1985) en Uitvoerend Musicus (1986). Al snel na haar afstuderen werd zij aangezocht als docent Methodiek Fluit aan het Utrechts Conservatorium, een functie, die zij tot heden bekleedt. Daarnaast maakte zij lange tijd deel uit van het Clara Schumann Orchester te Köln en vormde een duo met Gonny van der Maten (orgel).  Met zangeres Julia Bronkhorst verzorgt zij al jaren concerten, waarbij zij niet alleen de fluit, maar ook de altfluit en de contrabasfluit bespeelt. Vaak maken gewaagde improvisaties deel uit van hun programma. Ook tijdens het openen van tentoonstellingen is Caroline Ansink werkzaam als improviserend musicus met een geheel eigen, vrije stijl. 


Caroline Ansink-Fluit

 

Lotte Beukman studeerde cello aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Godfried Hoogeveen en Dmitri Ferschtman.
Tijdens haar studie volgde zij masterclasses bij o.a. Bernard Greenhouse (voormalig cellist van het Beaux Arts Trio) en Zara Nelsova. Ook maakte zij deel uit van diverse internationale jeugdorkesten, waaronder het Schleswig Holstein Musik Festival Orchester, o.a. als aanvoerder van de cellogroep.
Lotte remplaceerde regelmatig in de diverse beroepsorkesten en -ensembles zoals Amsterdam Sinfonietta, het Schönberg Ensemble, Nederlands Philharmonisch Orkest en het Koninklijk Concertgebouw Orkest.
Momenteel concentreert zij zich voornamelijk op kamermuziek in diverse bezettingen. Daarnaast treedt zij geregeld op als soliste bij amateurorkesten en is zij werkzaam als cellodocent.
Tevens legt Lotte zich toe op het spelen van oude muziek, waarvoor ze regelmatig te rade gaat bij specialisten als Lucia Swarts, Johannes Leertouwer en Barend Schuurman. Als continuospeelster speelt ze onder andere bij het Residentie Bach Orkest. Ze is oprichter van ensemble Camerata Delft, dat zich concentreert op fantasievolle uitvoeringen van oude muziek in kleine bezetting op bijzondere locaties.
Lotte bespeelt een cello die in 2004 gebouwd is door de Haagse vioolbouwer Uli Schnorr. In oude muziek ensembles speelt zij op een Vlaamse cello uit ca. 1750.
Lotte Beukman-Cello

 

Peter van Os (1964) studeerde hoofdvak accordeon aan het Hilversums Conservatorium met als bijvakken piano en arrangeren. Als 2e hoofdvak studeerde hij 2 jaar “theorie der muziek”. Na zijn afstuderen volgde hij privé-dirigeerlessen bij Bob Eliscu. Hij speelt zowel hedendaags-klassieke muziek als theatermuziek en (balkan) folklore.
Een greep uit de activiteiten van de laatste jaren: Nederlands Philharmonisch Orkest: (Janacek) Asko-Schönberg Ensemble (Hans Werner Henze), Noord Hollands Philharmonisch (Hindenmith en Shostakovitsch) en het Metropole Orkest. Met clarinettist Michel Marang maakte hij een CD met originele werken voor accordeon en basklarinet van o.a. Daan Manneke en Jacob ter Veldhuis.
Hij werkte mee als muzikant en/of componist aan diverse jeugdtheaterproducties waaronder die van Frank Groothof, Rene Groothof, Het Filiaal en Opera Xynix. Hij heeft twee producties gemaakt (compositie en uitvoering) met zijn eigen jeugdtheatergroep: “Theater Trovato” (w.o.: “De prinses met de lange haren” naar het prentenboek van A. van Haeringen). Hij is vaste begeleider van singer-songwriter Alex Roeka (Edison 2009), Niki Jacobs (Nikitov) en Shura Lipovsky.
Met Muziekpakhuis collega’s Michel Duijves (clarinet) en Paul Pallesen (gitaar) speelde hij in “Maalstroom” en nam met deze formatie 2 Cd’s op. Behalve muziek voor diverse jeugdtheatervoorstellingen componeerde hij de muziek voor de documentaire over de dichter Hrabal (VPRO/Viewpoint Productions), een DVD over het werk van poppenspeler: Feike Boschma, en speelde hij als studiomuzikant voor diverse CD, film- en t.v.-producties. Overige ensembles: “Tombaz” (turkse tango), “En Route” (gypsy swing) “Fiddler on the Roof” (klezmer)
Hij geeft workshops balkan en klezmer aan diverse instellingen voor kunstzinnige vorming, dirigeert een salonorkest, werkt voor de “Vereniging Huismuziek” en speelt trombone in de “Jazz Warriors Big Band”.
Peter van Os - Accordeon